ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KISA TARİHÇESİ VE TEKNOLOJİNİN KULLANIMI

Teknolojinin eğitim ve öğretimdeki rolüne ilişkin tartışmalar yaklaşık olarak 2.500 yıl öncesine kadar uzanmaktadır. Kısaca tarihçesine bakacak olursak eğer 4 kısma ayırabiliriz;
1)Sözlü İletişim:
     Örgün öğretimin en eski ve hala da kullanılmakta olan yöntemlerinden birisi de sözlü iletişimdir. Ancak zaman içerisinde bu sözlü anlatımların yedeklenmesini ve daha sonra da ulaşalıbilmesini sağlamak için teknolojiden yararlanılmıştır. Eski zamanlarda hikayeler, folklor, tarihçeler ve haberler sözlü iletişim yoluyla aktarılmış ve saklanmış, eksiksiz ezber ve anımsama önemli bir beceri olarak insanların hayatında önemli bir yer tutmuştur. Günümüzde de yerli kültürlerin bir çoğunda sözlü iletişim geleneği kullanılmaktadır. Antik Yunan’da hitabet ve anlatım, insanlar için öğrenme ve öğrendiklerini aktarma yöntemiydi. 
2)Yazılı İletişim:
      -MÖ 12. yüzyılda Hindistan’da yazı levhaları kullanılmış 18. yüzyıla gelindiğinde ise artık okullarda kara tahtalar öğretimde geniş bir yer tutmaya başlamıştır.
      -15. yy Avrupa'sında matbaa kullanılmaya başlanmış ve bu sayede yazılı bilgi açık ve özgürce erişilebilir olmuştur.
      -İkinci Dünya Savaşı Döneminden sonra ABD ordusu eğitimlerde tepegöz kullanmaya başlamış ve bu tepegöz ders anlatımlarında da ön plana çıkmıştır.
      -1980'lerde ise bu iş için özel ayarlanmış konferans odalarında anlatım yapılan video konferans yöntemi kullanılmaya başlanmıştır.
      -1990’lara gelindiğinde ise tepegözlerin yerini elektronik projeksiyon cihazları ve Powerpoint gibi yazılımlar almıştır.
      -2000'lerin başında ve günümüzde ise sınıf içerisindeki ders anlatımlarının kaydedilmesi ve canlı yayınlanmasını sağlayan ders kayıt sistemleri ortaya çıkmıştır.
3)Radyo-Televizyon Yayıncılığı ve Video:
      -İngiliz Yayın Kuruluşu BBC, okullar için eğitsel radyo programlarına 1920’lerin başında başladı. Yetişkinlere yönelik eğitsel radyo yayınına da 1924’de başlamıştır. 
      -Hem okullar hem de genel izleyici kitlesi için televizyonun eğitimde kullanılması 1960’ları bulmuştur.
      -1969 yılında İngiliz hükümeti Açık Üniversite’yi kurdu. Açık Üniversite, BBC ile işbirliği içerisinde çalışarak, üniversite personeli tarafından özel olarak tasarlanmış basılı materyaller ile BBC tarafından yapılan radyo ve televizyon programlarının derslerle bütünleştirildiği, üniversite düzeyinde ve herkesin erişimine açık programlar yayınlamaya başladı. Radyo programları çoğunluklu sözlü iletişimi kullansa da, televizyon programları yalnızca ders anlatımları üzerine yapılandırılmamış, belgeseller, süreç gösterimleri ve örnek olaylar gibi daha genel televizyon yayın biçimlerine odaklanmıştır.
      -1983 yılına gelindiğinde ise Hindistan kendi uydusu INSAT’ı fırlatmıştır. INSAT’ı ilk olarak yerel uzmanlar tarafından farklı yerel dillerde hazırladığı eğitsel televizyon programlarını ülke çapında yerel halk eğitim merkezlerinde ve okullarda yayınlamada kullanmıştır. 
      -1990'larda ise ders kayıt sistemleri örgün ve uzaktan eğitimin bir parçası olmuştur. Bu sayede öğrenciler, İnternet bağlantısı ile ders anlatımlarını istedikleri zaman ve istedikleri yerden izleme veya tekrar izleme olanağına sahip olmuşlardır. 
      -2000'lerin başından itibaren de ortaöğretim ve yükseköğretimde derslere yardımcı olması amacıyla çeşitli kurumlar bu amaçla siteler kurarak ders anlatımlarına yeni bir boyut kazandırmışlardır.
4)Bilgisayar Teknolojileri:
      -1954 yılında Skinner, davranışçılık kuramı temelinde, programlı öğretim modelini kullanan öğretim makineleriyle deneylere başlamıştır. Skinner’in öğretim makineleri, bilgisayara dayalı öğrenmenin ilk uygulamalarından biri olmuştur.
      -1970'lerin sonunda Illinois Üniversitesi tarafında oluşturan PLATO Eğitim Sistemi ise tartışma forumları, mesaj panoları, çevrimiçi ölçme-değerlendirme, sohbet odaları, gerçek zamanlı mesajlaşma, uzaktan ekran paylaşımı ve çok oyunculu oyunlar gibi önemli çevrimiçi kavramları kullanmaktaydı.
      -1980'lerin ortalarında ise matematik öğretimine odaklı olarak yapay zeka yoluyla öğretim sürecinin temeli atılmıştır.
      -Çevrimiçi öğrenmeye yönelik adımlar ise 1995 yılında  öğrenme yönetim sistemlerinin (ÖYS) ortaya çıkmasıyla atıldı. ÖYS’ler, ders içeriklerinin yüklenip düzenlenebileceği, aynı zamanda öğrenme hedefleri, öğrenci etkinlikleri, ödevler, sınavlar ve tartışma forumları gibi etkinliklerin yer alabileceği bir alan sağlayan çevrimiçi öğretim ortamıdır.

Eğitim ve Öğretimde Teknolojinin Kullanılmasının Fayda ve Zararları:
  Teknolojinin Faydaları;
      -Teknoloji sayesinde çocukların yaratıcılık düşüncesi artar.
      -Teknolojiyi etkin kullanan çocuklar daha iyi neden-sonuç ilişkisi kurabilirler.
      -Teknoloji sayesinde uygulama yapılabilir ve dolayısıyla öğretimde kalıcılık artar.
      -Teknolojiyle eğitim süreci beraber yürütülürse öğrencilerin derse olan ilgisi de artar.
      -Kişisel öğrenme ve tekrarlama için de yarar sağlar.
      -Öğrencilerin eğlenerek öğrenmesi sağlanır.
      -Teknolojiye dayalı yapılan deneylerde öğrenciler arası etkileşim sağlanır ve aynı zamanda sosyalleşme de sağlanır. Ayrıca öğrencinin iletişim becerilerini geliştirmeye yardımcı olur.
      -Ezberci eğitimden de uzaklaşılmış olur.
      -Eğitim ortamına çeşitlilik ve zenginlik kazandırır.

  Teknolojinin Zararları:
  Eğer ki teknoloji olarak bilgisayar ve internet kullanılıyorsa ve bu kullanımda da kontrol sağlanamassa;
      -Çocukların yalnızlaşmasına sebep olur.
      -Çocukların sosyal becerilerini geliştirmesinde aksaklıklar yaşanır.
      -Öğrenme ve dikkat toplama güçleşir.
      -İnternette bilgi kirliliği olduğundan dolayı sağlıklı bilgi edinimi gerçekleşmez ve edinilen yanlış bilgiler ileride daha büyük problemlere yol açar.
      -Çocukların beden sağlığında tahribatlar meydana gelir.
      -Çocuklar kitaplardan uzaklaşırlar ve bu teknoloji kullanımı ihtiyaçtan öteye gider ve bağımlılık haline gelir.

Kaynakça:
  -https://pressbooks.bccampus.ca/tonybates/chapter/6-2-egitim-teknolojisinin-kisa-tarihcesi/
  -http://ogrenmeyoldasi.com/egitimde-teknoloji-iyi-mi-kotu-mu/


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar