DİJİTAL OKURYAZARLIK ve DİJİTAL
OKURYAZARLIK BECERİLERİ ÜZERİNE (ÖĞRENCİ/ÖĞRETMEN)
Konuya giriş yapmadan önce ‘dijital okuryazarlık’ ve ‘dijital vatandaşlık’ kavramlarını
tanımlamak gerekir.
Dijital
Okuryazarlık; telefon ve bilgisayar gibi ağ cihazları
aracılığı ile bilgiyi bulma, anlama, analiz etme, üretme ve paylaşabilme
becerilerini ifade eder. Dijital bilgi, verilerin sembolik bir temsilidir ve
okuryazarlık, bilgiyi okumak, tutarlı bir şekilde yazmak ve bu bilgiyi
eleştirel olarak düşünme becerisini ifade eder. Günümüz toplumunda dijital
okuryazarlık hemen hemen toplumun her kesiminde bulunur ve günlük hayatımızında
bir parçasıdır.
Dijital okuryazar bireylerin belli
başlı dijital becerilere sahip olması beklenir. Akıllı cihazlar ve sosyal
ağların temel prensipleri, topluluklar ve sosyal medya ile etkileşim, bilgiye
ulaşma ve onu analiz etme ve edinilen bilgiyi eleştirel bir düşünce tarzıyla
yorumlayabilme gibi becerilere sahip olurlar. Dijital okuryazarlık, bireylerin birden
çok yolla iletişim kurmalarını ve öğrenmelerini sağlar. Sosyal düşünceden
eleştirel düşünceye kadar değişen çeşitli beceriler, bireylerin dijital teknolojilerin
anlam ve görevlerini de yorumlamasına imkân sağlar. Ayrıca dijital okuryazarlık,
çevrimiçi ortamlarda etik normları ve davranış standartlarını içerir.
Dijital
Vatandaşlık; dijital bilgi ve iletişim cihazlarını ve
ayrıca dijital sosyal platformları kullanırken eleştirebilen, dijital ortamdaki
davranışlarının etik ve yasal sonuçlarını bilen, bu durumların hangi
sorumlulukları getirdiğinin bilincinde olan, dijital ortamdaki toplumsal
ödevlerinin ve hukuksal haklarının bilincinde olan ve aynı zamanda teknolojiyi
kötüye kullanmayan, dijital dünyada iletişim ve işbirliği kurarken doğru
davranışı uygulayan ve teşvik eden vatandaştır. Ayrıca
dijital okuryazarlık, dijital ortamda pozitif, eleştirel ve yetkin bir şekilde
etkileşime girme, etkili iletişim ve tasarım becerilerini kullanarak, insan
haklarına ve onuruna da saygılı ve sosyal katılım biçimlerini uygulayabilme
becerilerini de kapsamaktadır.
Öğrenci Yönünden Dijital Okuryazarlık
Becerileri:
1- Öğrenci
bilgiye ulaşmak için dijital/sanal ortamlardan neyi, nasıl kullanabileceğini
bilmesi ve bilgiye erişebiliyor olması gerekir. Bilgiye erişirken de bilgilerin
doğruluğunu ve gerçekliğini kavrayabilme ve eleştirel düşünerek hayata
geçirebilmesi gerekir.
2- Öğrenci
edindiği bilgiyi hayata geçirdikten sonra problemi çözebilmesi ve bununla
ilgili kararları da verebilmesi gerekir. Ayrıca tüm bunları yaparken de dijital
program ve cihazları amacına uygun olarak gereken şekilde işe koşması da
gereklidir.
3- Öğrenci
sadece bilgiyi alan ve kullanan(tüketen) değil üreten de olmalıdır. Ancak bu
üretimi yapıcı(geliştiren) ve yenilikçi bir tarzda yapması gerekir. Topladığı
kaynak ve bilgilerle dijital programları kullanacak ve ortaya yeni, objektif ve
orijinal bir ürün çıkarması gerekir/beklenir.
4- Öğrencinin
aynı zamanda ‘dijital vatandaş’
olması beklenir.
5- Öğrenci
tüm bunları yaparken iletişim ve işbirliği de oluşturması gerekir. Yani herhangi
bir araştırma sorusunu çeşitli yollara başvurarak bulamazsa başka ülkedeki bir
vatandaş konuyla ilgili araştırma/çalışma yapmışsa eğer onunla iletişim kurması
gerekir ve o kişiyle işbirliği kurup araştırmasını sonuçlandırması gerekir. Bu
iletişim ve işbirliğini sağlarken de dijital cihaz ve programlardan
yararlanması beklenir.
6- Son olarak
öğrencinin teknolojik işlem ve kavramlara da aşina olması gerekir. Öğrenci bu
işlem ve kavramları derinlemesine bilmiyor olabilir ancak bunların ne için,
nasıl, neden kullanıldığını ve hangi bağlamda kullanıldığını düşünmesi gerekir.
Ufak çaplı fikir sahibi olması gerekir.
Öğretmen Yönünden Dijital Okuryazarlık
Becerileri:
1- Öğretmen
teknolojiyi öğrenen ve bilen bir kişi olmalıdır. Bu sayede neyi, neden
kullandığını bilecek, öğretme amacına uygun olan dijital öğrenme nesnesini
doğru seçecek ki öğrenci o dersten verim alsın ve bu elde edilen verim de
kalıcı olsun.
2- Öğretmen
sınıf içinde teknolojide lider ve yol gösteren konumda olması gerekir. Öğretmen
teknolojiye ve dijitale aşina olacak ki hangi teknoloji daha verimli ve kalıcı
bu yönde öğrenciye yol gösterebilmeli. Yine derse ve amaca uygun olan
teknolojinin seçilmesinde ve kullanılmasında da lider konumda olacak.
3- Öğretmenin
aynı zamanda dijital vatandaş olması gerekir. Hem dijital vatandaşlığı
yaşayacak hem de sorumluluklarını bilerek bu yönde öğrenciye örnek olacak.
4- Öğretmen
aynı zamanda işbirliği ve iletişim kurabilecek bir beceriye sahip olması
gerekir. Eğer ki anlatacağı konu hakkında bilgisi veya tecrübesi yoksa bu işi
daha önce yapan tecrübeli birisinden yardım almak suretiyle işbirliği ve
iletişim kurması gerekir. Bu iletişim ve işbirliğini de yine dijital yollar ile
kurabilmesi gerekir.
5- Öğretmenin
tasarımcı bir yapıya sahip olması gerekir. Yeni düzenlemeleri ve teknolojileri
işe koşarak daha etkili ve verimli bir öğretim oluşturmalıdır. Bu yönde
tasarımlar da yapabilmelidir.
6- Öğretmen eşgüdümcü[1] olarak
öğretim ortamı ve sistemini tasarımına göre düzenleyip, müfredatın verimli bir
şekilde anlatımını ve aktarımını sağlayıp, ders verimini artırması gerekir.
7- İletişim
ve etkileşim boyutuyla dijital ortamlardan/okuryazarlıktan en üst düzeyde
yararlanabilecek kadar analist[2] olması
gerekir.
KAYNAKÇA
· https://tr.wikipedia.org/wiki/Dijital_okuryazarl%C4%B1k
Yorumlar
Yorum Gönder